 |
Forum archeologii zawodowej - archeologia.org.pl
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Stysz
Administrator
Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 9:50, 31 Mar 2008 Temat postu: Znikną pozwolenia na budowę. |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Cytat: | Będzie łatwiej budować
Renata Krupa-Dąbrowska 31-03-2008,
ostatnia aktualizacja 31-03-2008 02:54
Znikną pozwolenia na budowę. W zamian wymagana będzie rejestracja inwestycji – to pomysł rządu na więcej mieszkań.
„Rz” dotarła do pakietu ustaw budowlanych, które przygotowuje rząd. Już w kwietniu propozycje mają trafić do konsultacji społecznych.
Zmiany są rewolucyjne. – Chcemy uprościć formalności budowlane – wyjaśnił Olgierd Dziekoński, wiceminister infrastruktury.
Żadna inwestycja nie będzie wymagała pozwolenia na budowę. Nie ma znaczenia, czy chodzi o dom jednorodzinny, sklep, fabrykę czy też szkołę. Na terenie objętym miejscowym planem wystarczy, że inwestor złoży w starostwie wniosek o rejestrację wraz z projektem i oświadczeniem, że ma prawo do gruntu.
Urzędnicy będą mieli 30 dni na rozpatrzenie wniosku. Za każdy dzień spóźnienia zapłacą 500 zł kary czekającemu inwestorowi.
Prostsze mają być też końcowe formalności budowlane. Nie będzie bowiem pozwoleń na użytkowanie. Wszystkie budowy będą się kończyły rejestracją u inspektora nadzoru budowlanego. Znikną też obowiązkowe kontrole przed oddaniem obiektu.
Pomysły te inwestorzy oceniają bardzo ostrożnie. – Koncepcja jest dobra, ale w cuda nie wierzę – mówi Józef Wiśniewski, który buduje na przedmieściach Warszawy. Samo załatwienie wszystkich formalności zajęło mu prawie dwa lata. – Gdyby udało się skrócić ten czas o połowę, byłby to sukces – twierdzi.
Zdaniem dewelopera Marka Poddanego przede wszystkim trzeba ograniczyć swobodę urzędników. W tej chwili jest ona zbyt duża.
Źródło : Rzeczpospolita |
Zatem jedynym sposobem na przeprowadzenie ratowniczych badań archeologicznych na stanowisku przed planowaną inwestycją będzie obecność tego stanowiska w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Zmiana tych zapisów prawa wiąże się także z reformą WKZ i obecną nowelizacją ustawy o ochronie zabytków.
http://www.archeologiczne.fora.pl/prawo-archeologiczne,19/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-ochronie-zabytkow,563.html
zwłaszcza:
Cytat: | Zaproponowana w art. 53 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 5 noweli), zmiana oznacza, że decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego lub decyzję o warunkach zabudowy uzgadnia się z wojewódzkim konserwatorem zabytków w odniesieniu do obszarów i obiektów ujętych w gminnej ewidencji zabytków. Dotychczasowe brzmienie tego przepisu powodowało, że decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzje o warunkach zabudowy nie były uzgadniane z wojewódzkim konserwatorem zabytków, gdy dotyczyły obiektów zabytkowych ujętych w gminnej ewidencji zabytków. W celu zapewnienia ochrony konserwatorskiej również obiektom znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków właściwe jest wprowadzenie do ww. ustawy zaproponowanej zmiany. |
Zmiana wiąże się także z planowanymi zmianami prawa dotyczącymi zasad przekwalifikowania gruntów z rolnych, na budowlane.
o tym:
http://www.archeologiczne.fora.pl/prawo-archeologiczne,19/nowe-procedury-odrolnienia-gruntow,510.html
Reasumując, decyzję o budowie podejmować będzie starosta, zaś o wpisie lub wykreśleniu stanowiska z gminnego rejestru Wójt (burmistrz, prezydent miasta). Konserwator Zabytków opiniuje jedynie inwestycje wpisane do gminnej ewidencji. Gminna ewidencja to nie to samo, co miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Wypadałoby w zapytać o stan uzgodnienia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z WKZ i danym z AZP. Bowiem nie jest tak, ze jak coś jest w AZP to jest też naniesione na miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Szykuje się sporo zmian legislacyjnych dotyczących inwestycji oraz procedur ochrony zabytków, nie wspominając o finansowaniu badań archeologicznych – bo pewne jest to, że obecny sezon jest ostatnim sezonem badań realizowanym na starych zasadach pełnego finansowania przez inwestora.
Jak to się wszystko ze sobą zgra?
Te różne zmiany chyba nie są ze sobą skoordynowane. Wprowadzają je różne ministerstwa. Nie zostaną też wprowadzony w jednym czasie, ani tez jednocześnie na całym terenie kraju (np. ewidencja gminna) - w praktyce pewnie wiele gmin będzie się z tym ociągać. Trzeba będzie sprawdzać obecność stanowiska i gminnej ewidencji i w planie zagospodarowania przestrzennego, a jak będzie w jednym a w drugim nie?
To kto podejmować będzie decyzję o badaniach - Starosta, wójt czy konserwator? I w jakim terminie 30 dni?
Ostatnio zmieniony przez Stysz dnia Pon 10:18, 31 Mar 2008, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Stysz
Administrator
Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 10:32, 31 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Próbując ustalić sobie hipotetyczną kolejność procedur wynika, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (warunki zabudowy) tworzony ma być w oparciu a zapisy gminnej ewidencji zabytków, która prowadzi Wójt (burmistrz, prezydent miasta), zaś w przypadku inwestycji budowlanej starostwo (powiat) wydaje zgodę na budowę w oparciu wyłącznie o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w czasie 30 dni od złożenia wniosku. Konserwator jedynie uzgadnia gminną ewidencję z gminą i na tym jego udział w tym procesie się kończy.
Trochę mało w tym wydawania zgody na inwestycję jest kontroli służb konserwatorskich.
Może to jednak moje subiektywne wrażenia, ostatecznie to jedynie prasowe przecieki.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Stysz
Administrator
Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 15:55, 17 Paź 2008 Temat postu: |
|
|
Zmiany w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, wynikające z projektu zmiany ustawy o ochronie zabytków.
Art. 39. 1. Prowadzenie robót budowlanych przy obiekcie budowlanym wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków wymaga, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, uzyskania pozwolenia na prowadzenie tych robót, wydanego przez właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków.
2. Pozwolenie na rozbiórkę obiektu budowlanego wpisanego do rejestru zabytków może być wydane po uzyskaniu decyzji Generalnego Konserwatora Zabytków działającego w imieniu ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o skreśleniu tego obiektu z rejestru zabytków.
Traci ważność:
3. W stosunku do obiektów budowlanych oraz obszarów niewpisanych do rejestru zabytków, a objętych ochroną konserwatorską na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego wydaje właściwy organ w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.
Otrzymuje brzmienie:
3. W stosunku do obiektów budowlanych oraz obszarów niewpisanych do rejestru zabytków, a ujętych w gminnej ewidencji zabytków, pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego wydaje właściwy organ w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.";
(jeśli stanowiska archeologiczne nie będą ujęte w gminnej ewidencji zabytków, włąsciwy organ nie będzie posiadał obowiązku uzgodnienia z WKZ)
4. Wojewódzki konserwator zabytków jest obowiązany zająć stanowisko w sprawie wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektów budowlanych, o których mowa w ust. 3, w terminie 30 dni od dnia jego doręczenia. Niezajęcie stanowiska w tym terminie uznaje się jako brak zastrzeżeń do przedstawionych we wniosku rozwiązań projektowych.
w art. 49 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
Art. 49. 1. Właściwy organ, przed wydaniem decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na wznowienie robót budowlanych, bada:
"6. Wydanie decyzji, o której mowa w ust. 1, wymaga uzgodnienia z wojewódzkim konserwatorem zabytków w stosunku do obiektów budowlanych oraz obszarów niewpisanych do rejestru zabytków, a ujętych w gminnej ewidencji zabytków.".
Wszystko to oznaczy tyle, że podstawą przeprowadzenia badań archeologicznych będą zapisy w gminnym rejestrze zabytków, jeśli taki gminny rejestr nie uzgodniony zostanie z zapisami AZP. Inwestor nie będzie posiadał obowiązku przeprowadzenia badań – tworzenie oraz prowadzenie Gminnych Rejestrów Zabytków spoczywa na władzach gminnych.
art. 22: projektu ustawy o ochronie zabytków:
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) prowadzi gminną ewidencję zabytków w formie zbioru kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu gminy.",
W tym roku, odwiedziłem jedną z gmin wiejskich na Mazowszu, gdzie poprosiłem o wgląd w plan zagospodarowania przestrzennego w zakresie terenów objętych ochroną konserwatorską – okazało się, że wg Planu zagospodarowania nie ma na jej terenie stanowisk archeologicznych, jedynie istnieje strefa urbanistycznej ochrony konserwatorskiej w rejonie rynku oraz ulicy z rynku do kościoła. Ile jest takich gmin? Kto będzie tworzył im te rejestry?
Ważnym będzie aby przy tworzeniu wpisów uwzględniać nie tylko aktualne stan ujęty w planie zagospodarowania, ale także zapisy AZP. Przenosić te zapisy na mapy gruntowe, co może nie być takie proste. Gminy zapewne będą musiały zlecać weryfikację stanu stanowisk archeologicznych na swoim terenie.
Lepiej nie myśleć, co będzie jeśli w gminnych ewidencjach nie znajdą się stanowiska archeologiczne. Pozostaje także otwarte pytanie o kontrolę stanu i aktualności tych stanowisk. Bowiem wpisy uzależnia się od decyzji decydentów najniższego gminnego szczebla administracji państwowej.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|