Stysz
Administrator
Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 14:14, 02 Paź 2007 Temat postu: 6 proc. zaawansowania prac archeologicznych |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Informacje z przed roku - ale daje sporo do myślenia.
Cytat: | NIK krytycznie o A1
09.06.2006, 12:14
NIK krytycznie o A1Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła wykonywanie zadań przez administrację publiczną w związku z budową autostrady A1. Nieprawidłowości stwierdzono na etapach programowania i planowania budowy, prac przygotowawczych (lokalizacja przebiegu trasy, wykup gruntów, ratownicze badania archeologiczne, ewidencjonowanie wydatków), przeprowadzania przetargu na udzielenie koncesji, negocjowania warunków umowy o budowę i eksploatację oraz zawarcia tej umowy.
Badaniem objęto lata 2003 - I półrocze 2005 r. Przeprowadzono je w Ministerstwie Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Według NIK plany i harmonogramy budowy sporządzano nierzetelnie. Brakowało rozstrzygnięcia co do jej systemu - koncesyjnego (prywatne spółki), czy tradycyjnego (środki budżetu państwa).
Nie określono w miarę dokładnych kosztów realizacji poszczególnych odcinków autostrady. Trzy kolejne programy jej budowy charakteryzował brak realizmu. Kontrolerzy stwierdzili opóźnienia już na etapie pozyskiwania wskazań i decyzji lokalizacyjnych arterii, zwłaszcza na terenie województw łódzkiego i śląskiego. Niektóre z decyzji obarczone były wadami formalnymi i merytorycznymi, co skutkowało składaniem odwołań i zaskarżeniami.
Z dużymi opóźnieniami trwały - wykup gruntów i ratownicze badania archeologiczne; na południowym odcinku przyszłej autostrady nawet nie rozpoczęto pozyskiwania gruntów do dnia zakończenia kontroli. Również na terenie b. województw płockiego i włocławskiego stwierdzono duże opóźnienia (np. 6 proc. zaawansowania prac archeologicznych).
GDDKiA nierzetelnie ewidencjonowała poniesione koszty przygotowawcze do realizacji przedsięwzięcia. Zainteresowanie przetargiem na wyłonienie koncesjonariusza budowy (1997 r.) było znikome ze względu na określenie nierealnego terminu zamknięcia finansowego inwestycji. Ograniczało się ono w zasadzie do firmy Gdańsk Transport Company S.A. (GTC S.A.). Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadzono z naruszeniem obowiązujących przepisów. Koncesję przyznano GTC S.A., ale przez 7 lat zwlekano z zawarciem umowy realizacyjnej. Ostatecznie w sierpniu 2004 umowę o budowę i eksploatację podpisano a koszt budowy 1 kilometra trasy ustalono na kwotę 5,6 mln - zbyt wysoką według opinii niezależnych doradców.
NIK stwierdziła, że ówczesny minister infrastruktury umowę podpisał z naruszeniem zasady legalności, bez nakazanego przepisami prawa uzgodnienia jej z ministrem finansów. NIK oceniła ponadto, że postanowienia umowy - dotyczące wynagrodzeń i odszkodowań należnych GTC oraz wzajemnych roszczeń stron związanych z ewentualnym rozwiązaniem umowy nie zabezpieczały należycie interesów Skarbu Państwa.
W celu wyeliminowania stwierdzonych podczas kontroli nieprawidłowości, NIK zasugerował podjęcie przez ministra transportu i budownictwa działań o charakterze systemowym - wypracowania i wprowadzenia do realizacji spójnego systemu finansowania arterii i jej eksploatacji.
Ponadto Izba wnioskuje rozważenie potrzeby i prawnych możliwości renegocjacji umowy o budowę i eksploatację autostrady w celu zabezpieczenia interesu ekonomicznego Skarbu Państwa. Zdaniem NIK należałoby rozważyć cofnięcie koncesji firmie GTC.
tytuł : NIK krytycznie o A1
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl |
|
|