Stysz
Administrator
Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 22:02, 06 Gru 2009 Temat postu: "Usługi ochrony zabytków", na podstawie art. 41 us |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Cytat: | Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego, sygnatura: US.II-PP-443/9/2006
Autor: Urząd Skarbowy w Nisku
Słowa kluczowe: stawki podatku, usługi ochrony zabytków
Data: 2006-09-12
Pytanie:
Czy wykonywane przez Podatniczkę usługi tj:- archeologiczne badania wykopaliskowe mające charakter ratowania zabytków kultury, polegające na przebadaniu, dokumentowaniu i opracowywaniu stanowisk archeologicznych tj. zabytków nieruchomych w rozumieniu ustawy z dnia 23.07.2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.), na które to stanowiska składają się obiekty i nawarstwienia zabytkowe oraz zabytki ruchome,- nadzór archeologiczny polegający na nadzorowaniu prac ziemno-budowlanych w celu wykrycia i zadokumentowania ewentualnych reliktów zabytkowych,- archeologiczne badania powierzchniowe polegające na lokalizowaniu w terenie i nanoszeniu na mapy zabytków nieruchomych poprzez odszukiwanie na powierzchni pól zabytków ruchomych lub obiektów zabytkowych,winny być zwolnione od podatku od towarów i usług?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa ( tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 2 oraz pkt 7.3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2004 r., nr 89, poz. 844 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pani I P z dnia 14.07.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko Podatniczkiza prawidłowew stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
Wnioskiem z dnia 14.07.2006 r., uzupełnionym następnie w dniu 09.08.2006 r. Pani I P zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości, m.in. naczelnik urzędu skarbowego na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Po przeprowadzeniu stosownego postępowania wyjaśniającego ustalono, że złożony przez Wnioskodawczynię wniosek spełnia wymogi określone w art. 14a § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
STAN FAKTYCZNY PRZEDSTAWIONY PRZEZ PODATNICZKĘ
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Podatniczka w ramach wykonywanej działalności gospodarczej prowadzi:
archeologiczne badania wykopaliskowe mające charakter ratowania zabytków kultury, polegające na przebadaniu, dokumentowaniu i opracowywaniu stanowisk archeologicznych tj. zabytków nieruchomych w rozumieniu ustawy z dnia 23.07.2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.), na które to stanowiska składają się obiekty i nawarstwienia zabytkowe oraz zabytki ruchome,
nadzór archeologiczny polegający na nadzorowaniu prac ziemno-budowlanych w celu wykrycia i zadokumentowania ewentualnych reliktów zabytkowych,
archeologiczne badania powierzchniowe polegające na lokalizowaniu w terenie i nanoszeniu na mapy zabytków nieruchomych poprzez odszukiwanie na powierzchni pól zabytków ruchomych lub obiektów zabytkowych.
Jednym z inwestorów, z którym Ww. zawarła umowy o prowadzenie prac archeologicznych jest Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Muzeum Archeologiczne w Krakowie i Uniwersytet Jagielloński - Krakowski Zespół do Badań Autostrad sp. j. z siedzibą w Krakowie.W bieżącym roku ww. Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi o interpretację czy wykonane przez nią usługi powinny być zakwalifikowane do grupy PKWiU 73.10 (prace naukowo - badawcze) czy do grupy PKWiU 92.52.12-00.00 (usługi ochrony zabytków) i otrzymała odpowiedź, że usługi te mieszczą się w grupowaniu "Usługi ochrony zabytków", które jako wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.) objęte są zwolnieniem od podatku VAT.Ponieważ wszelkie wskazane przez Podatniczkę wykonywane prace nie wykraczają poza zakres czynności wykonywanych przez zleceniodawcę, Pani Pieróg nie występowała odrębnie o Interpretację do Urzędu Statystycznego lecz bazuje na interpretacji otrzymanej przez Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Muzeum Archeologiczne w Krakowie i Uniwersytet Jagielloński - Krakowski Zespół do Badań Autostrad sp. j. z siedzibą w Krakowie.
PYTANIE PODATNICZKI
Czy wykonywane przez Podatniczkę usługi, w zakresie opisanym powyżej, winny być zwolnione od podatku od towarów i usług?
STANOWISKO PODATNICZKI W SPRAWIE
Zdaniem Podatniczki wykonywane przez Nią usługi są zwolnione od podatku VAT.
OCENA PRAWNA STANOWISKA PODATNICZKI
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod poz. 11 (PKWiU ex 92) wymienione zostały usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:
1.usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2.usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
3.usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4.wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5.wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU x 92.72),
6.działalności agencji informacyjnych,
7.usług wydawniczych,
8.usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatniczka identyfikuje wykonywane przez siebie usługi z usługami Podmiotu, którego czynności mieszczą się - zgodnie z udzieloną interpretacją Urzędu Statystycznego - w grupowaniu PKWiU 92.51.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków".Podatniczka wywodząc wniosek, iż wykonywane przez Nią czynności objęte są ww. grupowaniem, wyraża przekonanie, iż korzystają one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.Mając na uwadze powyższe tut. organ podatkowy stwierdza, iż w przypadku, gdy wykonywane przez Podatniczkę usługi zaliczane są do grupowania PKWiU 92.51.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków", na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, objęte będą zwolnieniem od tego podatku.Jednocześnie tut. organ zwraca uwagę, iż urzędy skarbowe nie są uprawnione do klasyfikowania towarów i usług, mogą jedynie potwierdzać zasadność stosowanych przez podatnika stawek podatku VAT przy sprzedaży towarów usług, prawidłowo przez niego zaklasyfikowanych. Zgodnie bowiem z zapisem pkt 7.3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2004 r., nr 89, poz. 844 ze zm.) zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono jak w sentencji.
Ponadto tut. Organ informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku i obowiązuje do dnia zmiany przepisów. Interpretacja ta nie jest dla podatnika wiążąca (art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
2006-09-12 |
|
|